
Onderscheiden van je concurrentie: zo creëer je zelf de leukste verpakking!
Het is altijd fijn om een leuke reactie te zien als je een cadeautje overhandigd. Die lach of het enthousiasme dat het mooi is ingepakt is eigenlijk onbetaalbaar. Gelukkig zijn er diverse manieren om dit voor elkaar te krijgen! Wij beschrijven ze graag.
Elke verpakking is uniek
Of je producten nou mooi of lelijk vindt, alle producten hebben zo hun eigen uitstraling en kenmerken. Soms heb je ook gevoel dat het express lelijk wordt vormgegeven, zodat het sneller opvalt. Een psychologisch spelletje waar je ook gebruik van kunt maken.
Maak een analyse van de productverpakkingen van je concurrenten en laat ook onafhankelijke mensen een mening geven. Zo kan je kansen in de markt ontdekken en jouw eigen verpakking verbeteren.
Heb je al een goede verpakking maar wil je jouw producten nog beter beschermen? Laat dan vloeipapier met logo bedrukken. Naast de bescherming zorgt dit tevens voor een chique uitstraling.
Ga voor een unieke finishing touch
Wat maakt een opvallende verpakking nou zo uniek? Dat ligt naast de vormgeving van de verpakking ook aan het formaat en de boodschap. Een relatief saaie stijl kan nog steeds onwijs effectief zijn met een krachtige boodschap. Als duidelijk is wat de inhoud is, geldt de bekende “less is more”. Zeker na een analyse van de verpakkingen van je concurrenten kunnen hier creatieve ideeën ontstaan!
Let wel goed op dat je alle verplichte informatie op je verpakking deelt. Op een voedselverpakking is het bijvoorbeeld verplicht dat er een etiket op zit met informatie over het voedsel.
De finishing touch kan een stukje versiering zijn, denk aan een satijnen lint of een takje om een cadeauverpakking. Of laat ronde stickers drukken om zo je verzendverpakking te verzegelen. Dat ziet er ook nog netjes uit.
Proberen is leren
Het belangrijkste is eigenlijk dat je gewoon aan de slag gaat. Je hoeft niet altijd zelf het wiel uit te vinden, maar het is natuurlijk wel leuk(er) om je eigen draai eraan te kunnen geven. Bedenk dus goed wat jouw product of verpakking nog meer op zou laten vallen. Bekijk ook tussen wat voor andere producten het in het winkelschap staat of komt te staan. Zo kan je sneller onderscheidend vermogen toevoegen.
Echter is het wel belangrijk om bij je huisstijl te blijven en deze consistent door te voeren. Het bepaalt namelijk of de prijs/kwaliteitverhouding acceptabel is of niet. Wellicht is er ook al over jouw merkstrategie nagedacht of wil je daar zelfs wel professionele hulp voor inschakelen.
Als je werkt aan de merkstrategie, dan heeft dit een positieve impact op je herkenbaarheid. Jouw klant weet wat het kan verwachten. Dat neemt zorgen weg. Op die manier kan je jouw omzet gaan vergroten.